LOADING

Website versus Accountmanager

by Unyt mei 10, 2019
website-versus-accountmanager

Waarom geen verkeer vanaf mijn website/shop? Is dit een vraag die u zichzelf ook al eens heeft gesteld?

De wereld is hard aan het veranderen. Mensen hebben het steeds drukker of maken zich steeds drukker. Geen tijd meer om rustig naar de winkel te gaan of zo uitgeblust zijn dat “bankzaken” een andere betekenis krijgt. Lui met de benen languit op de bank, laptop op schoot en winkelen maar. Of het nu is om boodschappen te doen (welke de volgende dag aan huis worden bezorgd), het vervangen van de versleten spijkerbroek of zelfs de nieuwe 120 inch TV, worden tegenwoordig het liefst in de “foetus” houding besteld. Onderzoek doen we in eerste instantie ook door vergelijking sites te raadplegen en dan gaan we kijken waar onze toekomstige nieuwe aankoop het goedkoopst is. Eenmaal zover gekomen is het nog een aantal klikken op de knop en is het wachten tot de deurbel gaat.

Even een paar feiten op een rij m.b.t. online aankopen en diensten in 2018:

  • 96% van de Nederlanders (boven de 15 jaar) besteld wel eens iets online
  • Nederlandse consumenten besteden € 23,7 miljard aan producten en diensten
  • 242 miljoen online aankopen

De prognose van 2019 is 10 tot 15% groei op de online markt. Deze trein rijdt al op een mooie snelheid, maar met de juiste aanpak kunt u er zeker nog opspringen en uw positie versterken.

Ik begon deze blog met de vraag of u zich ook wel eens afvroeg waarom er zo weinig respons op uw website komt of waarom er zo weinig besteld wordt op uw webshop?

Wij hebben als UNYT al meerdere keren die vraag gekregen. Van bedrijven waarvan wij de site zelf gemaakt hebben of van bedrijven die zelf een site hebben gemaakt of elders hebben laten maken. Om hier een gedegen antwoord op te geven wil ik u eerst graag meenemen naar de business van nog niet zo lang geleden.

Er was een stad en in deze stad stonden allemaal mooie panden en in die panden waren winkels gehuisvest. Als klant ging men naar de winkel, kreeg eventueel advies, betaalde het product en nam het mee naar huis (of liet het bezorgen). Of u had/heeft een bedrijf waarbij u mensen in dienst had/heeft die we accountmanagers noemen. Deze mensen zaten/zitten aan de telefoon of waren/zijn op de weg te vinden om uw producten of diensten aan de man te brengen. In beide gevallen had of heeft u mensen in dienst die betaald moeten worden. Loon, belastingen, auto’s, onkostenvergoeding, verzekeringen, pensioen en waarschijnlijk kunt u nog wel opties bedenken. Een medewerker kost u zomaar tussen de € 50.000, – en € 100.000,- op jaarbasis en dan heb ik het nog niet eens over de “zware” jongens. Daarnaast willen deze mensen ook aandacht en komen ze met de problemen bij jou. Al met al hoop je als ondernemer de juiste medewerker gevonden te hebben en samen ben je jaar naar jaar aan het werk om er iets moois van te maken. Geweldig.

Tot er op een dag een verandering gaande is en je merkt dat de “offline” business wordt ingehaald door de “online” business. Deze verandering is nu ongeveer 15 jaar gaande en is verandert van een logge stoomlocomotief naar een intercity. De volgende stap is de TGV.

Je besluit een website/shop te laten maken en die moet nieuwe business genereren en het liefst vanaf dag 1. Je zoekt uit waar je het beste en goedkoopste een website/shop kan laten maken (of je hebt een goede vriend/kennis) die het in zijn vrije tijd doet en voor een “klein” bedragje heb je een nieuwe website/shop. Hoppa, denk je bij jezelf en nu gaat het gebeuren. Maand naar maand verstrijkt en op een gegeven moment denk je “waarom komt er geen business uit mijn website/shop?

Laat ik u dit zeggen: Uw website/shop is uw eerste visitekaartje, uw accountmanager die 24/7 voor u klaar staat (zonder al die poespas er omheen), maar dat wil niet zeggen dat u hem geen aandacht moet gaan geven. We nemen medewerkers aan die ons tussen de € 50.000,- en € 100.000,- per jaar kosten en dan verwachten we van onze “goedkope” website dat die “zomaar’ even hetzelfde gaat doen. Als je dat denkt dan kom je bedrogen uit. In de huidige online wereld gelden regels en spelregels over de vindbaarheid van jouw website/shop. Dan begint al bij het bouwen van jouw website/shop . Eenmaal online op het world wide web, moet jouw “nieuwe accountmanager” zijn plaats verwerven. Met zijn elle bogen werken om hoger aan de top te komen. Praten als brugman en zorgen dat hij geloofwaardig en eerlijk overkomt. Alleen dan zal hij zich vestigen bij de huidige top, waar je als bedrijf graag tussen wil komen te staan en wat je opdrachten en verkopen gaat opleveren. Dus investeren. Gelukkig niet dat wat je jaarlijks voor een medewerker betaald en zeker niet jaar naar jaar.

Wat moet er gebeuren om je steeds zichtbaarder te maken op het World Wide Web?

Lees volgende week Blog#2

Namens Team UNYT Media Group

www.unyt.nl

Theo Wouda